Telecaster project


Újra egy hangszer! Lehet, hogy most többen azt mondják majd, hogy felcsaptam hangszerésznek, ki tudja lehet, hogy igazuk van. Minden esetre egyre jobban beszippant a téma! Egy gyerekkori álmomat váltottam valóra azzal, hogy elkészítettem első elektromos gitáromat, mégpedig egy telecastert. Aki nem ismerné a típust annak annyit érdemes tudnia, hogy ez a hangszer volt az egyik első sorozatban gyártott tömör testű elektromos gitár. Leo Fender alkotása ikonikus darab, design klasszikus. Leginkább talán Ford T-modelljéhez hasonlíthatjuk. Puritánsága feláldoz minden felesleges dekorációt, formai bravúrt a funkció, és a gyárthatóság oltárán, talán pont ezért aratott hatalmas sikert a hangszer. Mindez 1950 körül történt, és gyökeresen megváltoztatta a hangszeripart, a zenét, és egy csomó mindent. A gitár azóta is szinte töretlen népszerűséggel bír. Ennyi talán éppen elég, ahhoz hogy megértsük hogy egy designer szobazenészt mi köt össze ezzel a típussal. Persze a zenét, és a hangzást sem szabad kifelejtenem. A blues világa, Muddy Waters, Rory Gallagher és a többiek, mind felejthetetlenek!
A gitár készítését Mészáros Zoltán Dániel (Mészi) barátommal folytatott beszélgetésem indította el. Tőle kaptam egy csodálatos cseresznyefa palló darabot amiből a gitár testét készítettem. A húrtartót, a nyakat rögzítő lemezt és a kapcsolók lemezét, rozsdamentes acélból készítettem. A húrláb babákat sárgarézből. A nyak egy donor gitárról került a hangszeremre, mert egyszerűbb és olcsóbb volt beszerezni egy leharcolt régi Johnson márkájú kópiát, mint egy ilyen gyönyörű habos jávor fa anyagot. Ezzel ugyan időt nem sokat spóroltam, mert gyakorlatilag a nyakat újra kellett készítenem. Átalakítottam a fejét, a nyakprofilt, a fogólapot újrabundoztam, új csont felsőnyerget készítettem rá, de talán a legnagyobb munka mégis a berakások cseréjével volt. Az eredeti cápauszony alakú műanyag berakásokat kiszedtem, és téglalap alakú csontból készült berakásokkal  helyettesítettem, rengeteg kézi munkával.
Apró optikai változtatásokon fog még átesni a hangszer, de addig is nagy elégedett mosollyal az arcomon adok koncerteket vele a négy falnak és a kis pintynek! :-D   
Nagy köszönet a gyönyörű cseresznyefáért, a konzultációkért és a sok segítségért Mészinek, Fejér Simon barátomnak pedig a zseniális gitár teszt videóért, amit a bejegyzés végén láthattok!







 Néhány kép a készítés menetéről:

























 

Simon több formációban is zenél, számomra legkedvesebbről a Voodoo papáról itt és Facebookon is találhattok bővebb információt!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bendzsó restaurálás/banjo restoration